1.2 Competenties


Beheersen van competenties is uiterst belangrijk, zeker in het HRM-vakgebied. Hier wordt dan ook veel aandacht aan besteed binnen mijn studie. Een competentie is gedefinieerd als het vermogen om met een cluster van vaardigheden, kennis en persoonskenmerken in een complexe werksituatie op een adequate wijze taken uit te voeren en problemen op te lossen die een belangrijk bestanddeel uitmaken van een functie of rol (Vreugdenhil 2004)
Competenties heb ik verdeeld in te werven competenties, -competenties die ik nog niet bezit- en bereikte competenties –competenties die ik tijdens mijn loopbaan bereikt heb-

Te werven competenties
Competentie luisteren kan beter. Ik toon voldoende interesse en heb voldoende vermogen om naar de ander te luisteren maar ik val de ander soms in de reden, dat kan als onprettig overkomen. Ik moet hier aan werken door de ander meer uit te laten praten. 
Competentie plannen kan beter. Ik heb moeite om op effectieve wijze doelen en prioriteiten te behalen wat betreft de benodigde tijd. Hiervoor is plannen belangrijk, ik kan wel plannen maar er vervolgens aan houden lukt niet altijd. Ik wil kwaliteit afleveren –komt door mijn perfectionisme- en kom daardoor in tijdnood om het gewenste product binnen de gewenste tijd af te krijgen.

Bereikte competenties
Tijdens mijn loopbaan, en vooral tijdens mijn studie HRM heb ik verschillende competenties ontwikkeld. Mijn algemene ontwikkeling is natuurlijk uitgebreid, maar ik heb met de studie HRM expliciet kennis verkregen op het gebied van HRM. Niet alleen kennis, ik moet voor mijn opleiding HRM ook veel in teamverband werken. Ik heb hier geleerd dat je moet blijven overleggen met alle teamleden en niet met een paar, zo ga je langs mekaar heen werken. Communicatie blijft hoe dan ook belangrijk, ik heb de competentie samenwerken zeker verder ontwikkeld
Ook tactisch gedrag kwam om de hoek kijken. Samenwerking loopt niet altijd vlekkeloos dat heb ik ook ervaren. Ik heb situaties meegemaakt wat irritaties los maakte, ik heb hierdoor mijn gedragstactiek aan moet passen om de gestelde doelen als nog te bereiken. Dat is een stukje omschakelvermogen. Denk hierbij aan het plan van aanpak wat ingeleverd moest worden. De gevraagde stukken die ik nodig had waren niet naar mij gestuurd ik kon mijn opdracht niet maken en we zaten met tijdslimiet. In die situatie heb ik toen afgesproken met mijn collega-student dat hij het zou afmaken omdat hij niet reageerde op mijn communicatie. Er was geen tijd meer, er komt dan ook stressbestendigheid om de hoek kijken. Ik bleef rustig en uiteindelijk kreeg ik contact met mijn collega-student.