1.3 Motivering voor mijn studie & 1.4 Verloop van mijn studie


1.3 Motivering voor mijn studie


Twijfel over de keuze voor het HRM-vakgebied heb ik nooit gehad. Hiervoor dacht ik wel aan de sector toerisme maar dat viel al snel af aangezien ik voor stewardess wilde gaan en daar geen HBO-studie voor is. HRM spreekt me aan omdat het een sociale opleiding is maar tegelijk ook een stukje economisch is. Dit is een ideale combinatie voor mij. Zoals u kunt opmerken komt mijn motivatie voor mijn studie vooral door het feit dat ik later een goede baan wil hebben. Mijn ambitie is om later alles uit het personeel te halen wat er in zit, een mens heeft veel talenten het is dan ook de kunst om die goed te gebruiken. Mijn ambitie is om mensen te motiveren en samen te laten werken, met het gevolg dat het bedrijf groeit. Om mijn ambitie in vervulling te laten gaan heb ik daarbij kennis van mijn studie nodig. Ik weet dit en dat motiveert mij extra om goede resultaten te boeken.

1.4 Verloop van mijn studie

Hoe begon het eerste jaar voor mij?

In mijn ogen duurde de start van de studie erg lang. Hiermee bedoel ik dat er wel 2 weken over heen ging voordat we echt fulltime les kregen. Teveel uitleg, teveel begeleiding en een te lange introductie. In mijn ogen zat de vaart er pas in na ruim een maand. Aan de andere kant is het positief dat de docenten goed willen begeleiden. Persoonlijk is dit voor mij teveel maar voor een anders is dit weer prettig.

Welke indruk had ik aan het begin van mijn studie?
Voor dat ik begon dacht ik ‘kan ik deze studie wel aan’? Maar toen ik er mee starten had ik zoiets van dit valt ontzettend mee qua moeilijkheid. De stof vind ik wel interessant maar van mij mag het wat diepgaander, wat meer naar een hoger niveau en meer zelfstandigheid. Nogmaals mijn indruk voor dat ik aan de HRM-studie begon was dat ik veel hogere verwachtingen had qua moeilijkheidsgraad.

Hoe kijk ik naar de vakken van het eerste semester?
Mijn vakken van het eerste semester zijn:
Engels
Reflecteren
Beroepsoriëntatie
Financieel Management
Mens bedrijf & maatschappij
Inleiding presenteren en rapporteren
Alle vakken waren interessant, ik heb daar zeker baat bij gehad. Bij de één meer als de ander.
-Engels
Is niet mijn sterkste kant, zoals u kunt zien heb ik dit vak ook nog niet gehaald omdat ik nog 1 toets moet halen. De docent verstond zijn vak goed, hij had een goed accent ik kijk dan ook positief naar het vak, ook al is het voor mij moeilijker als voor de andere vakken.
-Reflecteren:
Is belangrijk, zeker in het beroepenveld van mijn studie. Maar ik had het idee dat al die lessen van 1 semester in 2 lessen hadden gepast. Er was teveel herhaling en dat is zonde van de tijd. Ik ervaar dit vak dan ook als het minst leuke vak wat ik tot nu toe heb gehad.
-Beroepsoriëntatie.
Goeie stof, goed lesmateriaal. Het is de basis om te weten wat het vak HRM inhoud, goed om hiermee te beginnen en daar uiteindelijk in te verdiepen (zie vak personeelsmanagement 2de semester)
De docente verstond haar vak goed ik merkte dat ze echt ervaring uit het bedrijfsleven had. Ik heb hier veel van geleerd.
-Financieel Management.
Als HRM’er moet je de basis van het reilen en zijlen van financiën weten. Later in het bedrijfsleven krijg je er mee te maken, je moet dan weten waar ze het over hebben. Dit vond ik het leukste vak van het 1ste semester omdat hier echt diepgang en niveau in zat. Er kwamen ook berekeningen bij kijken en dat vind ik op z’n tijd ook interessant. De docent had veel ervaring met dit vakgebied en zat boordevol kennis dat bracht hij over, hij gaf er nog een leuke draai aan zodat je bepaalde dingen van meerdere kanten kon bekijken. Dit vak had ik absoluut niet willen missen.
-Mens bedrijf & maatschappij.
De meeste medestudenten vonden dit vak moeilijk. Hier komt een stukje algemene ontwikkeling bij kijken die je niet altijd kan leren. Dit merkte ik op het tentamen ook. Zelf vind ik het belangrijk om nauw betrokken te zijn bij de maatschappij wat er allemaal in afspeelt en ik lees daarom regelmatig de krant om op de hoogte te blijven. Mijn tentamen van dit vak was dan ook boven gemiddeld. Ik had hier amper voor geleerd, maar goed opgelet in de les. Wat ik jammer vond is dat één boek van de 2 studieboeken niet werd gebruikt, die had ik net zo goed niet hoeven aan te schaffen. Er stond hetzelfde in als het andere boek. Manier van les geven was ik op den duur zat. We moesten elke les in vergadervorm de lesstof behandelen. Er was dan één voorzitter en één notulist. Op den duur werd het een sleur. Geef mij maar gewoon college van een docent, dat had veel beter geweest. De desbetreffende docent barst van de kennis en kan dit ontzettend goed overbrengen.
-Inleiding presenteren en rapporteren
Goed om te geven aan toekomstige HRM’managers. Men begint hier echt bij de basis. Voor mijzelf heb ik hier niet veel aan gehad, alleen heb ik wel geleerd hoe ik een rapport moet maken dat was een goede opdracht. (zie bewijslast) Zelf bezit ik al de goeie gespreksvaardigheden, de helft van dit vak was voor mij dus overbodig en zonde van mijn tijd dus.

Hoe kijk ik naar de vakken van het tweede semester?
Mijn vakken van het tweede semester:
Engels
Professional in wording
Personeelsmanagement
Systematisch plan van aanpak
Groeiende en innoverende organisaties
Net als het eerste semester waren alle vakken leerzaam.
-Engels
Nog steeds heb ik hier moeite mee. Ik heb nu wel een goeie docente die mij goed heeft begeleid. Als ik vragen had legde ze het goed uit. Ik heb hierdoor bijna alles voor Engels gehaald, op één toets na. Die moet ik vrijdag 8 juli herkansen. Lesmateriaal sloot goed aan bij ons vakgebied er werden veel van onze vaktermen gebruikt die we moesten leren.
-Professional in wording
Verdieping op IPR het vorige vak in het 1ste semester. Ook dit is belangrijk voor ons als HRM’ers. Ik heb collega studenten gezien die dit vak heel hard nodig hebben. Voor mij zelf vond ik het overbodig, namelijk je leert hier gespreksvaardigheden, technieken en hoe je je als een professional moet gedragen. Zelf beheers ik die vaardigheden al, dus voor mij waren de lessen soms saai en overbodig. Ik vond het zonde van mijn tijd, al hoewel er uitzonderingen waren. Het voordeel van dit vak is dat je wel een beter band krijg met je klasgenoten, je moet veel rollenspellen doen, je leert elkaar daardoor beter kennen.
-Personeelsmanagement
Verdieping op beroepenoriëntatie het vorige vak in het 1ste semester. Leerzame stof en goed lesmateriaal (denk aan studieboek). Grote minpunt was de manier van les geven. Ik had net zo goed thuis kunnen blijven dan had ik mijn tentamens ook gehaald. Ik miste echte colleges met PowerPoints waar je echt wat van leert. Ook vond ik de tentamens onder niveau van HBO zitten. Als ik alles 1 keer snel door las had ik rond de 8. Zeker wat betreft de stof, had er veel meer niveau in kunnen zitten.
-Systematisch plan van aanpak
Had ik niet willen missen. Later in mijn stage’s of op mijn werk moet er zeker een plan van aanpak worden gemaakt. Hierbij moet je de eisen weten voor een PVA. Alleen de opdracht had ik niks te maken met ons beroepsveld, dat vond ik wel jammer. (zie bewijslast) Anders had ik het interessanter gevonden. Ook vond ik het tempo van de lessen te langzaam. We hadden het 2x zo sneller kunnen doen. Dan hadden we nog tijd voor een ander vak gehad of nog een plan van aanpak maar dan op een andere manier, hier mis ik ook weer het niveau, dat zit te laag in mijn ogen.

Met welke resultaten was ik tevreden?
Alles, behalve Engels en GIO dat had beter gekund. Engels is mijn zwakke punt, ik moet hier meer mijn best voor gaan doen. Ik heb twee tentamens niet gehaald van Engels en heb hierdoor mijn Propedeuse niet, dit vind ik echt slecht van mezelf. GIO had ik voor 2 tentamens niet geleerd ik heb ze allebei wel in 1x gehaald maar met een magere 6 dat had beter gekund als ik had geleerd. Ik was vooral tevreden met het resultaat voor mens bedrijf en maatschappij. Het gemiddelde was een 4.4 en ik had in 1x zonder goed te leren een 7.9. Zie voor meer resultaten naar bewijslast.